My pages

Saturday, September 24, 2011

Warna Warni Hitam Putih Dunia Allahyarham P.Ramlee

Teringat ketika masih kanak-kanak ketika menonton filem P.Ramlee, aku pernah bertanya kepada ibu... "umi, kenapa orang dulu-dulu tak ada warna?" ibu hanya ketawa dan menjelaskan perkara sebenar.. namun jauh disudut hati, teringin rasanya melihat filem-filem P.Ramlee kegemaran aku ketika itu di dalam warna sebenar.. aku mula membayangkan warna-warna yang mungkin wujud ketika itu .. serta timbul juga persoalan seperti.. "warna apa agaknya baju saloma?", "warna apa baju koboi adik cikgu norkiah pakai tu?" "apa agaknya warna badan jin dalam filem ahmad albab?" Namun aku akhirnya akui keindahan filem-filem lama bukan terletak pada warna, tetapi kehidupan-kehidupan watak yang diwarnai pelakon-pelakon hebat pada ketika itu...

Kini masa berlalu, dan dengan berbekalkan sedikit pengetahuan dunia grafik... inilah hasil-hasil untuk dikongsi bersama.. :)





gambar asal hitam putih di atas ini diperolehi dari blog Writing by Amir terima kasih dan kudos untuk amir kerana telah scan gambar ini dengan resolusi tinggi dan jelas.. amat menyeronokkan untuk kerja-kerja editing warna.. :)


13 comments:

  1. nampak senang kan? melibatkan kerja teliti ni

    ReplyDelete
  2. suka sangat..

    ReplyDelete
  3. satu lagi filem era charlie chaplin yg laju itu, ingatkan org dulu memang laju.
    dan waktu zaman pRamlee ini peminat atau penonton yg melihatnyanya secara live bergerak, bercakap pasti melihat mereka bak malaikat, teruja sangat. tengok gambar kat atas!
    zaman skg?
    -azienmat-

    ReplyDelete
  4. Salam,

    ada sediakan khidmat untuk edit gambar yang rosak tak?

    tq

    ReplyDelete
  5. wat bnyk2 lagi..klu bleh dlm cerita kasim selamat, sarjan hassan, penarik beca. kalau filem diwarna kan bleh ker? bukan gambar saje

    ReplyDelete
  6. nak tgk warna dlm suasana filem pramlee...

    ReplyDelete
  7. Found your blog through Yahoo! Great post. I think you hit the nail on the head with it. I think most everything you said was awesome. Keep up the good work.

    Best Cardsharing

    ReplyDelete

keep the comment clean we may have kids around :)